JAK DZIAŁA METODA COLINA ROSE?
W dzisiejszych czasach ciągłe uczenie się, zdobywanie nowych umiejętności, w tym języków, to warunek normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. Jednak dzięki temu psychologia uczenia się i wiedza o działaniu mózgu są dziś przedmiotem badań i nakładów na niespotykaną wcześniej skalę. Dlatego ostatnie 20 lat przyniosło w tych dziedzinach więcej odkryć niż cała wcześniejsza historia człowieka razem wzięta.
Na tych odkryciach bazuje Metoda Colina Rose.
Jej kluczowe filary to:
najnowsza wiedza o PÓŁKULOWOŚCI MÓZGU, która w 1981 roku przyniosła Rogerowi Sperry nagrodę Nobla w dziedzinie psychologii
koncepcja INTELIGENCJI WIELORAKICH – harvardzkiego uczonego Howarda Gardnera
badania nad preferencjami uczenia się WIZUALNEGO, SŁUCHOWEGO lub KINESTETYCZNEGO (ruchowego)
badania nad mechanizmami zapamiętywania i rolą POLISENSORYCZNOŚCI w uczeniu się
Ucz się całym mózgiem
W roku 1981 Roger Sperry otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie psychologii za dokładne określenie specjalizacji każdej z półkul mózgowych. Był to początek całkowicie nowego rozdziału w edukacji, który otworzył drogę do znacznie skuteczniejszego korzystania z potencjału naszego mózgu. Oto jak działają półkule mózgowe:
Lewa ożywia się, kiedy wykonujesz zadanie umysłowe, oparte na elementach – takich jak słowa lub liczby. Czyli, na przykład, uczysz się słówek.
Prawa przejmuje prowadzenie przy wyzwaniach całościowych – rozpoznawaniu dźwięków, kształtów, kolorów czy orientacji w przestrzeni.
Dziś wiadomo już, że skokową poprawę w efektach uczenia się daje stworzenie sytuacji, w której niejako wymuszamy wysoką aktywność obu półkul jednocześnie kilkakrotnie. Trafnie oddaje to angielskie określenie „whole-brain learning” – „uczenie się całym mózgiem”. Metoda Colina Rose szeroko korzysta z tej zasady.
Jak wygląda to w praktyce można zobaczyć na naszych bezpłatnych szkoleniach metody Colina Rose
Co sprawia, że uczysz się łatwiej?
W powszechnym mniemaniu, do odnoszenia życiowych i zawodowych sukcesów, konieczny jest wysoki „iloraz inteligencji”, czyli IQ. Jednakże kilkanaście lat temu profesor pedagogiki Uniwersytetu Harvarda, Howard Gardner, zwrócił uwagę na fakt, że sukcesy takie często odnoszą ludzie o zupełnie przeciętnym IQ. Badając następnie rozumienie inteligencji w różnych kulturach, doszedł do wniosku, że inteligencja przejawia się w różnych formach, zaś wskaźnik IQ mierzy tylko jedną z nich.
Inteligencja więc to dużo więcej, niż tylko sprawność matematyczno-logiczna, która przydaje się do rozwiązywania klasycznych „testów na inteligencję”. Howard Gardner wyróżnił aż osiem typów inteligencji i uznał, iż każdy człowiek reprezentuje inną ich kombinację. Metoda Colina Rose umożliwia każdemu łatwe uczenie się języka dzięki dostosowaniu sposobu „podawania” materiału do typu inteligencji, czy mówiąc prościej, do osobistych preferencji w sposobie uczenia się.
Polisensoryka
Tradycyjna szkoła w dużej mierze opiera się na korzystaniu ze sztucznie wyizolowanych, pojedynczych, zmysłów, np. podczas lekcji mamy tylko słuchać, albo tylko czytać. Jednak od urodzenia – a nawet wcześniej – cały nasz kontakt z rzeczywistością jest WIELOZMYSŁOWY. Nieustannie wieloma kanałami dochodzą do nas bodźce i informacje wzrokowe, słuchowe, zapachowe, dotykowe itp. Na tej podstawie mózg wyciąga wnioski i buduje sobie obraz rzeczywistości.
Własnego języka także uczymy się wielozmysłowo. Metoda Colina Rose jest powrotem do tego, naturalnego dla mózgu, sposobu dostarczania informacji wieloma kanałami – czyli z użyciem wielu zmysłów. Aktywności wszystkich zmysłów – i emocji – wymaga nasza specjalnie opracowana platforma e-learningowa, a także niekonwencjonalne zajęcia z Trenerem Językowym.